1. Bomen versus de plaatsing van de zonnepanelen in de Gijtenbeekstraat.
Bij navraag bij de woningstichting blijkt dat de specialist aangeeft dat er een hogere opbrengst is aan de zijde waar nu de zonnepanelen geplaatst zijn. De minimale opbrengst van de panelen
moet 1500kW p/jr zijn. Is de opbrengst hoger dan is dit ten voordele van de huurder.
2. Lekkage garage t.o.v. de jaarlijkse huurverhoging.
De onderhoudsklacht dient u aan te geven bij de woningstichting.
Als in het huurcontract voor de garage staat dat de huur jaarlijks met een bepaald percentage of volgens een bepaalde (reken)formule wordt verhoogd. Dan bent u die manier van jaarlijkse
huurverhoging contractueel overeengekomen en mag de verhuurder die dus toepassen. Hij hoeft voor de huurverhoging in dat geval niet eerst een voorstel aan u te doen, zoals bij de woning. U
heeft met het ondertekenen van het huurcontract voor de garage namelijk ingestemd met de daarin opgenomen wijze van jaarlijkse huurverhoging.
Afspraken uit contract zijn geldend.
Natuurlijk mag de verhuurder alleen de in het huurcontract voor de garage overeengekomen manier van huurverhoging toepassen. Het is daarom belangrijk om te controleren of hij dat correct
heeft gedaan. Zo niet, dan kunt u hem schriftelijk informeren over de juiste toepassing van de huurverhoging. Uiteraard is het verstandig dat alleen te doen als de door de verhuurder gemaakte
(reken)fout in uw nadeel is.
Geen wettelijk bepaalde maximumhuur.
Voor een garagebox geldt niet de maximale huurverhoging zoals die op niet-geliberaliseerde huurprijzen van woningen van toepassing is. Huurder en verhuurder zijn vrij om in het huurcontract
voor de garagebox eigen afspraken over de huurverhoging te maken. Staan er in het huurcontract voor de garage geen afspraken over jaarlijkse huurverhoging, dan is huurverhoging niet mogelijk
en blijft de huurprijs gedurende de huurperiode ongewijzigd.
Beperkte huurbescherming.
De huurder van een garagebox heeft veel beperktere huurbescherming dan de huurder van woonruimte als de verhuurder de huur van de garage wil opzeggen. Dat kan door de huurder, die daarvoor
dan ook nog zelf naar de rechter moet, met hooguit drie jaar worden uitgesteld.
3. Waarom is de huurdersorganisatie geen vereniging i.p.v. een stichting?
Binnen het bestuur hebben wij, in de laatste bestuursvergadering van 10-5-2019, het uitvoerig gehad over de stichting versus vereniging. Hieruit kwam voort dat het bestuur heeft besloten dat
wij een stichting blijven. Ook tijdens de oprichting van de huurdersorganisatie hebben wij, samen met de Woonbond, hierover ook uitvoerig gesproken. De keuze destijds hebben wij goed
afgewogen en hier staan wij nog steeds achter. Zoals al eerder benoemd zijn de belangen van de huurders gewaarborgd in de statuten:
• dat alleen huurders van WSAP bestuurslid kunnen zijn en worden benoemd voor een periode van 4 jaar.
• dat het bestuur gekozen wordt door de huurders.
• dat er minimaal per jaar één huurdersvergadering is (jaarvergadering).
• huurders (25) kunnen oproepen tot een huurdersvergadering.
• ledere huurder heeft het recht onderwerpen aan te dragen ter behandeling op de huurdersvergadering.
• tevens kunnen de huurders hun stem laten horen via de huurdersraadpleging of themagroepen.
4. Het printen of downloaden van de Statuten/Huishoudelijk reglement?.
De site is inmiddels aangepast zodat dit mogelijk is.
5. Kascommissie bestaat uit 2 huurders of 1 huurder/1 bestuurder.
In het bestuur is besloten de tekst, van de kascontrolecommissie, aan te passen zodat er geen discussie kan ontstaan. Bij deze de aangepaste versie:
De kascontrolecommissie:
a. Bestaat uit twee huurders waarbij het oudste lid de functie van voorzitter van de commissie bekleed. Overige gegadigden worden op een reservelijst geplaatst. Mocht onverwijld te weinig
gegadigden zijn dan kan één bestuurslid, niet zijnde de penningmeester, als lid van de kascontrolecommissie benoemd worden.
b. Wordt benoemd voor een periode van twee jaar. Zij treden verschervend af volgens een door het bestuur op te maken rooster.
c. Voert de jaarlijks voorafgaand aan de jaarvergadering een kascontrole uit.
d. Adviseert de jaarvergadering de penningmeester al dan niet decharge te verlenen.
e. Voert een tussentijdse kascontrole uit op het moment dat de penningmeester te kennen geeft te willen aftreden. Adviseert ook hier tot het al dan niet verlenen van decharge.
6. De lange wachttijd voor de seniorenwoningen en wat is de langere termijn visie.
Zie visie koersplan 2019-2023.
https://www.wsap.nl/organisatie-en-beleid/koers
Passend bij de verwachte toename van ouderenhuishoudens met behoefte aan een sociale huurwoning, voegen we zo veel mogelijk levensloopbestendige (en daarmee voor meerdere doelgroepen
geschikte) woningen toe. We zullen geen grote eengezinswoningen meer bouwen, maar ons meer richten op kleinere woningen van ± 80 m2. Daarbij passen de bijbehorende lagere bouwkosten beter bij
de huurprijzen die voor de sociale doelgroep berekend worden. De woningstichting heeft een bouw intentie ingediend bij de gemeente, het betreft de volgende locaties
• Kruiszwin;
• Oude postkantoor;
• Meerpaal.
7. Waarom geen nieuwbouw in Breezand?
De wachttijd voor een seniorenwoning is t.o.v. Anna Paulowna ongeveer de helft.
De gemiddelde wachttijd:
• Breezand 5 jaar;
• Anna Paulowna 10 jaar.
8. Slechte groenonderhoud van de gemeente bij de Rietgorslaan.
Klachten over groen- en snoeiklachten kan men doorgeven via de app FIXI of via de website van de gemeente.
https://www.hollandskroon.nl/inwoners/openbare-ruimte/groenonderhoud
9. Waar is het koersplan te vinden op de site van de woningstichting?
Koersplan is te vinden via de onderstaande link:
https://www.wsap.nl/organisatie-en-beleid/koers
10. Naar voren halen van de energie maatregelen.
In het Energiebeleidsplan 2018- 2023 is het volgende opgenomen:
Uitgangspunt was tot nu toe alle woningen minimaal op label C te brengen. In dit plan gaat de WSAP van een ambitieuzere doelstelling uit. Ze willen waar mogelijk al het bezit wat we door
exploiteren op label B brengen en ze hebben de periode waarin we de maatregelen uitvoeren gehalveerd naar 6 à 7 jaar. Dit is mede doordat er geen nieuwbouw plaats kan vinden.
Zie Energiebeleidsplan 2018-2023
11. De lange wachttijden woningzoekende?
Binnen het bestuurlijk overleg van de prestatieafspraken (gemeente- wooncorporaties en huurdersorganisaties) is er degelijk wel grote druk om wat te doen aan de lange wachttijden. Ook vanuit
de Raad heeft het college de opdracht gekregen te zorgen voor meer sociale huurwoningen. De Raad vindt de gemiddelde wachttijden ook te lang maar er zijn geen getallen gegeven. Deze opdracht
moet worden opgepakt door de woningcorporaties in samenspraak met de gemeente. De gemeente moet faciliteren. Er is met de woningcorporaties al gesproken over mogelijkheden binnen de kernen.
12. Plan onderhoud overzicht woningen 2019?
Op de site van de woningstichting staat het overzicht 2019.
Deze is te vinden via de onderstaande link:
https://www.wsap.nl/planmatig-onderhoud/